

Mevrouw Ogterop
Mevrouw Ogterop Producties maakt jaarlijks een professionele theaterproductie vanuit ons theater. De producties zijn toneelmatig en eigenzinnig, met maatschappelijke relevantie en van hoge kwaliteit. Eerdere voorstellingen ontvingen lovende reacties van publiek en pers. De artistieke leiding is in handen van Lotte Dunselman, geboren in Ruinen en getogen in Meppel.
De voorstellingen worden gemaakt en gerepeteerd in onze Engelenbak. De try-outs en première worden in 'eigen huis' gespeeld en daarna vertrekt het gezelschap op tour door het land langs zo'n dertig andere theaters. Traditiegetrouw wordt de tour afgesloten met een dernière in Ogterop.
De naam verwijst naar Lammigje Ogterop-Worst. Mevrouw Ogterop gaf ruim 150 jaar geleden opdracht tot de bouw van de huidige grote zaal, de karakteristieke bonbonnièrezaal, van Schouwburg Ogterop.
Eerdere voorstellingen van Mevrouw Ogterop

De eeuwige jachtvelden (2025)
Een muzikale voorstelling over je (n)ergens thuis voelen, naar het meesterwerk van Nanne Tepper.
“Dit is het dorp dat je achter je laat,
dit is het thuis dat je af moet zweren
Dit is de plek waar je weg moet gaan
Om er ooit, op een dag, naar terug te keren.”
‘De eeuwige jachtvelden’ voert je mee naar de wereld van Victor, Lisa en hun zusje Anna, die opgroeien in een uitgestorven dorp. De liefde in het gezin wordt aangevreten door een vader met drankzucht en een moeder die haar gezin probeert te ontvluchten. Victor en Lisa vinden een thuis bij elkaar en naarmate ze verder opgroeien, groeit de liefde met ze mee. Er ontstaat een, soms ongemakkelijk, soms broeierig, verlangen. In het dorp wacht hen geen toekomst en hun enige optie is om te vertrekken naar de stad. Als ze daar samen een huis bewonen, schudt de liefde haar kinderlijkheid af en is er plaats voor een grootse, allesomvattende hartstocht.
“Ze lachen, en ze omhelzen en kussen, en het is vreemd maar prachtig mooi.”
‘De eeuwige jachtvelden’ is de debuutroman van Nanne Tepper (1962-2012). Dit meesterwerk won in 1996 de Anton Wachterprijs en is voor deze voorstelling bewerkt door Sophie Kassies. Naast de intense thematiek staat Teppers werk bekend om zijn humor en ironie, die op onverwachte momenten lichtheid bieden.
"Hoe pak je zo’n beladen onderwerp aan? Lotte Dunselman doet dit met humor en tederheid." - Dagblad van het Noorden ★★★★
"Dat Mevrouw Ogterop nu een bewerking van De eeuwige jachtvelden heeft gemaakt, is te prijzen. Het kleine maar rijke oeuvre van Tepper verdient het om opnieuw in de schijnwerpers te komen." - Elsevier Weekblad ★★★★
"Gedurfde en integere voorstelling" - Meppeler Courant

De kant van Ada (2024)
In 2018 verscheen ‘Jij bent van mij’ van Peter Middendorp (shortlist Bookspot Literatuurprijs, winnaar Groninger Boekenprijs), een indringende en veelbesproken roman over personage Tille Storkema. Dertien jaar lang verzweeg de boer de verkrachting van- en moord op een zestienjarig meisje. Al die tijd leefde Tille zonder enige verdenking door, samen met zijn vrouw Ada en hun twee kinderen. Mevrouw Ogterop belicht de kant van Ada. Wat wist zij? Had Ada kunnen weten dat haar man een verkrachter was, een moordenaar? Wat was haar aandeel, wat is haar schuld? En hoe leef je door nadat zoiets uitkomt?
"Dunselman zet een kwetsbaar en invoelbaar personage neer. Zo invoelbaar zelfs, dat het als kijker even duurt voor je beseft dat je aan Ada niet de meest betrouwbare verteller hebt." - NRC ★★★★
"Het is Middendorps eerste toneeltekst. Niet zijn laatste. Dat mag nu niet meer." - Dagblad van het Noorden ★★★★
"Zinderende monoloog." - Theaterkrant (Keuze van de Criticus

Ik zou liever Angel heten (2023)
Een theatraal feest waarin personages, teksten, kostuums en situaties elkaar in hoog tempo afwisselen. Over de rollen die je speelt of die je nu eenmaal toegewezen hebben gekregen in het leven. Leef je wel je ware leven?
"Slechts twee acteurs spelen alle vijf personages. Lotte Dunselman en Wouter van Oord plaatsen ze fenomenaal in een patroon van fantastische regie-effecten. Het is een obsederende ervaring, hoe ze als onderdeel van een hermetisch gemetseld proces van spel, mimiek en intonatie hun figuren naar de realiteit slepen." - Dagblad van het Noorden ★★★★★
"Steeds sneller gaan de rolwisselingen, steeds absurder worden de stembuigingen. En dan ruik je het zweet en voel je de angst in deze knap gespeelde carrousel der sociale verwachtingen." - de Volkskrant ★★★★

Ik stond in een kutvoorstelling maar mijn haar zat wel heel goed (2022)
Een theatertekst van Magne van den Berg voor twee of drie actrices van de kleine zaal die af en toe ook in de grote zaal staan. ‘Ik stond in een kutvoorstelling maar mijn haar zat wel heel goed’ is een ode aan de actrice. Een confronterende en tragikomische voorstelling waarin drie actrices in een scherpe dialoog hun eigen rol bezien. Ze gaan in verzet tegen het systeem waarin ze gevangen zitten. Of waarin ze zichzelf gevangen houden. Lukt het om er aan te ontsnappen? Hun machteloosheid is zowel schrijnend als geestig.
"Om terug te komen op de titel: deze voorstelling is beter dan ieder kapsel op de bühne.” - NRC ★★★★
“In deze hilarische voorstelling vegen drie actrices de vloer aan met de nog altijd ongelijkwaardige rolverdeling in de toneelwereld. Daarbij sparen ze ook zichzelf niet.” - de Volkskrant ★★★★
“De tekst van Magne van den Berg is een taaltsunami van botsende, diepgaande en dan weer clichématige inzichten – in hoeverre is een actrice een individu of maakt ze ook deel uit van ‘het volk’?” - Dagblad van het Noorden ★★★★