De eeuwige jachtvelden

Een muzikale voorstelling over je (n)ergens thuis voelen, naar het meesterwerk van Nanne Tepper

“Dit is het dorp dat je achter je laat,
dit is het thuis dat je af moet zweren
Dit is de plek waar je weg moet gaan
Om er ooit, op een dag, naar terug te keren.”

‘De eeuwige jachtvelden’ voert je mee naar de wereld van Victor, Lisa en hun zusje Anna, die opgroeien in een uitgestorven dorp. De liefde in het gezin wordt aangevreten door een vader met drankzucht en een moeder die haar gezin probeert te ontvluchten. Victor en Lisa vinden een thuis bij elkaar en naarmate ze verder opgroeien, groeit de liefde met ze mee. Er ontstaat een soms ongemakkelijk, soms broeierig verlangen. In het dorp wacht hen geen toekomst en hun enige optie is om te vertrekken naar de stad. Als ze daar samen een huis bewonen, schudt de liefde haar kinderlijkheid af en is er plaats voor een grootse, allesomvattende hartstocht.

“Ze lachen, en ze omhelzen en kussen, en het is vreemd maar prachtig mooi.”

‘De eeuwige jachtvelden’ is de debuutroman van Nanne Tepper (1962-2012). Dit meesterwerk won in 1996 de Anton Wachterprijs en is voor deze voorstelling bewerkt door Sophie Kassies. Naast de intense thematiek staat Teppers werk bekend om zijn humor en ironie, die op onverwachte momenten lichtheid bieden.

 

De eeuwige jachtvelden

In gesprek met neerlandicus Lodewijk Verduin over het werk en leven van Nanne Tepper 

Vrijdag 9 mei om 16.30 uur in Boekhandel Riemer Barth

Schouwburg Ogterop, Mevrouw Ogterop en Boekhandel Riemer Barth slaan de handen ineen en organiseren op vrijdag 9 mei om 16.30 uur een lezing in Boekhandel Riemer Barth over het leven en werk van schrijver Nanne Tepper (1962-2012).

Tepper brak in 1995 door met zijn debuutroman 'De eeuwige jachtvelden’. Hij werd bestempeld als beloftevol debutant, werd bejubeld en ontving de Anton Wachterprijs. Helaas bleef zijn oeuvre beperkt. Tepper voerde een strijd tegen depressies en maakte op vijftigjarige leeftijd een eind aan zijn leven. 

Gespreksleider Marjolein Ley (actrice en theatermaker) gaat in gesprek met Neerlandicus Lodewijk Verduin (1994). Hij werkt op dit moment aan een biografie over Nanne Tepper. 

Lodewijk Verduin raakte na het lezen van ‘De eeuwige jachtvelden’ geïnspireerd door het werk en de levensloop van Nanne Tepper. Hij kreeg voor zijn biografie toegang tot het persoonlijke archief van de schrijver en kwam daarmee veel te weten over de persoonlijkheid en interesses van Tepper. Lodewijk legt op dit moment de de laatste hand aan de biografie. Tijdens deze lezing krijg je alvast een voorproefje! 

De lezing is vrij toegankelijk. Reserveer hier een plek.

De pers over 'De eeuwige jachtvelden'

"Het is bijzonder knap hoe Osterop en Dunselman de chemie tussen broer en zus neerzetten: afwisselend schaamtevol en euforisch, en steeds balancerend tussen kinderlijkheid en volwassen erotiek." - NRC ★★★

"De expliciete beschrijvingen van seks, tegenwoordig zo zeldzaam in het Nederlandse theater, dompelen de kijker onder in de sensualiteit van de personages, waardoor het je onmogelijk wordt gemaakt een gemakkelijke morele positie ten opzichte van hen in te nemen." - NRC ★★★

"De link tussen de verboden liefde van de hoofdpersonages en hun onvermogen hun kindertijd achter zich te laten, wordt mooi onderstreept door het decorontwerp van Loes Schakenbos: een verzameling levensgrote blokken uit een blokkendoos, bekleed met zachte stof, waarmee de personages muren en (liefdes)bedden bouwen." - NRC ★★★

"Hoe pak je zo’n beladen onderwerp aan? Lotte Dunselman doet dit met humor en tederheid." - Dagblad van het Noorden ★★★★

"Heel geleidelijk zien we Victor en Lisa tot elkaar komen, dan broeierige blikken, de vluchtige eerste kus tot een prachtig, sensueel vormgegeven verslag van de ‘eerste keer’." - Dagblad van het Noorden ★★★★

"Gedurfde en integere voorstelling." - Meppeler Courant

"Het knuffelen wordt zoenen en stap voor stap wordt een groot maatschappelijke taboe doorbroken. Lotte Dunselman (tevens artistiek leider van Mevrouw Ogterop) en Marcel Osterop weten een geloofwaardige intimiteit aan de dag te leggen." - Meppeler Courant

"Lotte Dunselman kruipt zeer overtuigend in de huid van Lisa. Het ene moment ingetogen, een andere keer expressief, dreigend en soms hysterisch. Het moment dat zij haar naaktheid aan haar broer toont, is van een grote ingehouden schoonheid." - Meppeler Courant

"Gedurfde theaterbewerking van Nanne Teppers broeierige driehoeksverhouding." - Theaterkrant

"Ondertussen zorgt gitarist Joost Dijkema, geroemd om zijn sublieme fingerpicking, voor smeulende sfeermuziek, dromerig tokkelend op een diverse collectie snaren." - Theaterkrant

"Bij Dunselman voel je in alles hoe de worsteling met die extreme flipperkast vol verboden gevoelens aan haar lijf en personage knaagt. Zowel uit haar literaire zinnen als haar zinnelijkheid spreken verzet en hartstocht." - Theaterkrant

"Het thema wordt met een prettig soort nonchalance benaderd, vooral dankzij de ontnuchterende aanwezigheid van zus Anna, een voortreffelijke rol van Terri van Splunder." - Elsevier Weekblad ★★★★

"Dat Mevrouw Ogterop nu een bewerking van De eeuwige jachtvelden heeft gemaakt, is te prijzen. Het kleine maar rijke oeuvre van Tepper verdient het om opnieuw in de schijnwerpers te komen."  - Elsevier Weekblad ★★★★

"Het decor biedt telkens andere perspectieven. Dat is precies wat Tepper in zijn boek heeft gedaan: vanuit verschillende gezichtspunten beschreef hij hoe er ware liefde kan opbloeien in een gezin als de ouders het al hebben opgegeven." - Elsevier Weekblad ★★★★

"Lotte Dunselman speelt Lisa overdonderend goed: vaak zwoel, dan weer in verzet. Haar lijf verlangt naar álles, het liefst allemaal tegelijk." - Het Parool

"Als ontembare wervelwind in de puberteit is Anna, het kleine zusje, het hoogtepunt van de voorstelling." - Het Parool

"De livemuziek van Joost Dijkema legt een zachte deken over de scènes." - Het Parool

"Mevrouw Ogterop slaagt er ruimschoots in de complexe en ongemakkelijke wereld van Teppers debuutroman naar het toneel te vertalen. Niet door te oordelen, maar door het ongemak uit te rekken en openlijk te tonen, als een zichtbaar litteken dat dwars over je voorhoofd loopt." - Het Parool

 

Concept: Lotte Dunselman | Bewerking: Sophie Kassies | Eindregie: Liliane Brakema | Spel: Terri van Splunder, Marcel Osterop en Lotte Dunselman | Live muziek: Joost Dijkema | Licht en decor: Loes Schakenbos | Geluid: Ben Vrielink | Kostuums: Freja Roelofs | Intimiteitscoördinatie: Markoesa Hamer | Techniek: Bas Kasten en Robert Siroen | Productie: Marjolein Ley | Zakelijke Leiding: Floortje Ernst | Publiciteit: Mirte Droogers | Grafische Vormgeving: Paulina Matusiak | Publiciteitsbeeld: Miek Uittenhout | Scènefoto's: Sanne Peper

Over Mevrouw Ogterop Producties

Mevrouw Ogterop Producties is opgericht door Schouwburg Ogterop in Meppel met als doel om eigenzinnig toneel op Drentse bodem te ontwikkelen. De producties zijn toneelmatig, met een maatschappelijke relevantie en van hoge kwaliteit. De artistieke leiding is in handen van Lotte Dunselman.

Lees hier meer.

Foto Lodewijk Verduin © Fjodor Buis

Bekijk ook
Drie dagen Vis
Drie dagen Vis Filmhuis Meppel
  • Film
Informatie Bestel
Classic Night
Classic Night VRIJDAG editie Sound of the 80's
  • Te gast
Informatie Bestel
Classic Night
Classic Night ZATERDAG editie Sound of the 80's
  • Te gast
Informatie Bestel
Try-out
Perfect Girl
Perfect Girl Mevrouw Ogterop
  • Toneel
Informatie Bestel
Try-out
Perfect Girl
Perfect Girl Mevrouw Ogterop
  • Toneel
Informatie Bestel
Première
Perfect girl
Perfect girl Mevrouw Ogterop
  • Toneel
Informatie Bestel
Perfect girl
Perfect girl Mevrouw Ogterop
  • Toneel
Informatie Bestel
Let op aanvangstijd: 19.00 uur!
The Brutalist
The Brutalist Filmhuis Meppel
  • Film
Informatie Bestel